TVR, ren prestanda utan kompromisser i mer än 70år 1947 - 2019
För nya TVR Griffith hänvisar vi till vår
nya TVR dealer i Sverige, Sideways i
Rydebäck strax söder om Helsingborg.
Klicka på loggan så kommer ni
direkt till Sideways sida.
Intelligent engineering over electronic aids!
TVR Griffith LE on the road!
SPECIFIKATIONER NEW TVR GRIFFITH
Launch Edition:
-
Carbon fibre panelled chassis structure
-
Carbon composite body
-
Ground Effect diffuser system
-
5.0 Gen 3 Coyote multiport injection (2018) engine with Cosworth Dry Sump & TVR Power performance power upgrade
-
Full Premium leather interior
-
19” Front, 20” rear alloy wheels (unique to LE edition)
-
AP Racing brakes (6-piston front + 4-piston rear, discs on bells)
-
Tremec Magnum XL manual 6-speed gearbox, rated to 700lb/ft.
-
Choice of colours including unique LE colour
£89,995 OTR
Standard:
-
Composite panelled chassis structure
-
Composite Body
-
Ground Effect diffuser system
-
5.0 Gen 3 Coyote multiport injection (2018) engine – wet sump
-
Leather interior
-
Standard 18”/19” alloy wheels
-
Standard brakes
-
Standard 6-speed manual gearbox
-
Full range of colours (special colours at extra cost)
£79k OTR (Target price currently).
Tillval (Ej Launch Edition):
-
Carbon fibre panelled chassis structure
-
Carbon composite body
-
5.0 Gen 3 Coyote multiport injection (2018) engine with Cosworth Dry Sump & TVR Power performance upgrade
-
Full Premium leather interior
-
19”/20” alloy wheels
-
AP Racing brakes (6-piston front + 4-piston rear, discs on bells)
-
Tremec Magnum XL manual 6-speed gearbox, rated to 700lb/ft.
Tekniska spec:
Chassie: GMD iStream Carbon
Längd: 4314 mm.
Bredd: 1850 mm .
Höjd: 1239 mm.
Motor: Cosworth modifierad 32-ventilers Ford 5.0 helaluminium V8 torrsumpsmörjning som tillval.
Effekt: mer än 500hk.
Växellåda: Manuellt 6-växlad Tremec, Magnum XL som tillval.
Hjulupphängningar: Övre och nedre triagellänkar runt om.
Stötdämpare: Justerbara Coilover.
Styrning: Elektrisk styrservo.
Bromsar fram: AP Racing 6-kolvs Aluminiumcalipers med tvådelade flytande ventilerade 370mm skivor.
Bromsar bak: AP Racing 4-kolvs Aluminiumcalipers bak med 350mm ventilerade skivor.
Däck fram: AVON ZZ5 TVR 235/35 x 19".
Däck bak: AVON ZZ5 TVR 275/30 x 20".
Toppfart: 320km/h plus
TVR Griffith LE on track!
TVR gör omfattande däcktester tillsammans med AVON!


TVR Rebellion 1:a o 2:a på WEC Silverstone i helgen.
![]() |
---|
![]() |
![]() |
![]() |
Senaste nytt om nya TVR:en
Hårda tester genomförs och finkalibrering av alla komponenter sker kontinuerligt inkl. bantester givetvis. Under oktober kommer en förserie av Griffithen att byggas och därefter kör man igång produktion och leveranser. Man berättar också att prognosen pekar mot en produktion betydligt över de 2000 bilar/år som varit målet. De 500 första Launch Edition bilarna kommer att levereras först och till det kraftigt rabatterade priset £89.995. Dessa har varit slutsålda länge, men ett och annat återbud kan dyka upp så en order av en LE är inte omöjlig. Standard Griffithen kommer att prissättas till £79.000 och har en rad tillval om så önskas.
Som tidigare nämnts är nya TVR:en konstruerad av ingen mindre än Gordon Murray och hans team och eftersom han kallas "The God of Ground Effect" så har Griffithen redan som gatbil full ground effect. Vid höga farter ger bilen mer än 570kg tryck nedåt. Sjlva drivlinan väger in på ca 375kg vilket är nästan 30% av bilens sammanlagda vikt. Detta ska sen vägas in tillsammans med resten av bilen till en optimal viktfördelning vilket man lyckats med.
Så här kommenterar en mycket erfaren tävlingsförare som fått chansen att prova den nya Griffithen på bana:
How she handles on the limit? Turn in is instinctive, telepathic, full of resolve, and at ordinary levels the handling is just so beautifully benign, with no nanny aids needed, then towards / on the limit she's easy to provoke into mild understeer, lift-off oversteer, lairy booted oversteer, or happy just to hold a line and play tunes on the fiddle as you please; it's all good, perfectly balanced, and all accompanied by the aforesaid sense of total structural integrity, chassis resolve, safety (passive and active) and bulletproof mechanical grunt and integrity. All so much fun!”
Det låter mycket lovande och vi ser fram emot vår demobil när den kommer. Mer info om bilen kommer under hösten.
TVR Rebellion tog tredje och fjärde plats på Le Mans 2018
![]() |
---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Reservdelar/tillbehör till TVR

Leven
upgrades
Aluminiumdetaljer till din TVR. Både under huven och till inredningen.
TVR CAR CLUB SWEDEN
![]() |
---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |